Zasady i tryb wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego a reforma KAS

Reforma KAS a zasady i tryb wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego

Zasady i tryb wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego. 

Zasady i tryb wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego to kolejne pytanie w podręczniku na egzamin ustny dla doradców podatkowych, które należy zaktualizować po wejściu w życie reformy KAS. Dla Państwa wygody najważniejsze zmiany w treści odpowiedzi zaznaczyliśmy na pomarańczowo.  

1. Kto wydaje interpretacje indywidualne?

Interpretacje indywidualne wydawane są przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa.

2. Kto może zwrócić się o wydanie interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego?

W zakresie podmiotowym wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego  złożyć może każdy zainteresowany w jego indywidualnej sprawie.
Wniosek może być również złożony przez dwóch lub więcej zainteresowanych, uczestniczących w tym samym zaistniałym stanie faktycznym albo mających uczestniczyć w tym samym zdarzeniu przyszłym. Osoby te wskazują we wniosku wspólnym jeden podmiot, który jest stroną postępowania, której doręcza się interpretację i postanowienia. Pozostałym osobom doręcza się odpisy.
Dodatkowo, podmiotem mogącym złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, jest zamawiający (w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych).

3. Co może być przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej?

Przedmiotem wniosku może być interpretacja przepisów prawa podatkowego. Przypomnijmy, że pod pojęciem prawa podatkowego Ordynacja podatkowa rozumie, przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.
Przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego regulujące właściwości oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych.
Interpretacje indywidualne prawa podatkowego dotyczą indywidualnej sytuacji wnioskodawcy w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wnioskodawca może wnieść o wydanie interpretacji:
• zakresie zaistniałego stanu faktycznego lub
• zdarzeń przyszłych.

4. Co zawiera wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej?

Elementy wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:
a) wyczerpujące przedstawienie zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego,
b) przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego,
c) złożenie oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku:
● nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej,
● sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego

Wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej znajduje się w Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17.02.2017 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz sposobu uiszczenia opłaty za wniosek.

5. Kiedy nie wydaje się interpretacji indywidualnej?

Nie wydaje się interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację:
• są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
• istnieje uzasadnione przypuszczenie, że mogą być przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem art. 119a tj. decyzji w sprawie zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania,
• stanowiły nadużycie prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tj. dokonania  czynności podlegające opodatkowaniu VAT, wykonanych w ramach transakcji, która pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miała zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Jeżeli przedstawione we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiadają zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej wydanej w takim samym stanie prawnym, wydaje się postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanych we wniosku ma zastosowanie interpretacja ogólna, z jednoczesnym stwierdzeniem bezprzedmiotowości wniosku. W tym przypadku w postanowieniu wskazuje się oznaczenie interpretacji ogólnej wraz z podaniem miejsca jej publikacji. Na wydane postanowienie przysługuje zażalenie

6. Jakie zasady obowiązują przy wnoszeniu opłaty za złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej?

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, płatnej w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W sytuacji wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
W przypadku nienależnej opłaty, jej zwrot następuje nie później niż w terminie 7 dni od dnia zakończenia postępowania w sprawie wydania interpretacji.
Opłata za wniosek podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku:
• wycofania wniosku – w całości,
• wycofania części wniosku – w odpowiedniej części,
• uiszczenia w kwocie wyższej – w odpowiedniej części.

7. Jakie uprawnienia przysługują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie zmieniania i uchylania interpretacji indywidualnych?

Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu:
1) zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej;
2) uchylić wydaną interpretację indywidualną i umorzyć postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli w dniu jej wydania istniały przesłanki odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej.

8. Jakie uprawnienia przysługują Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie zmieniania, uchylania lub stwierdzenie wygaśnięcia interpretacji indywidualnych?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może:
1) zmienić interpretację indywidualną na etapie rozpatrywania wezwania do usunięcia naruszenia prawa;
2) stwierdzić wygaśniecie interpretacji indywidualnej, jeżeli jest ona niezgodna z interpretacją ogólną wydaną w takim samym stanie prawnym;
3) uchylić wydaną interpretację indywidualną i wydać postanowienie, o którym mowa w art. 14b § 5a, tj. postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ma zastosowanie interpretacja ogólna;
4) zmienić postanowienie, o którym mowa w art. 14b § 5a tj. postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ma zastosowanie interpretacja ogólna, w przypadku zmiany interpretacji ogólnej wskazanej w tym postanowieniu;
5) uchylić postanowienie, o którym mowa w art. 14b § 5a tj. postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ma zastosowanie interpretacja ogólna, jeżeli przedstawione we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe nie odpowiadają zagadnieniu będącemu przedmiotem wskazanej w postanowieniu interpretacji ogólnej, i rozpatruje wniosek o interpretację indywidualną.

9. Na czym polega zasada nieszkodzenia po zastosowaniu się do interpretacji indywidualnej? Kiedy zasada ta nie obowiązuje?

Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed:
• zmianą;
• stwierdzeniem wygaśnięcia;
• doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną;
– nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
Zwrócić uwagę należy, że zasada nieszkodzenia nie obowiązuje, jeżeli interpretacja indywidualna została wydana na podstawie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego stanowiącego element czynności będącej przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a Ordynacji Podatkowej, tj. decyzji w sprawie zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług tj. dokonaniem czynności podlegające opodatkowaniu VAT, wykonanej w ramach transakcji, która pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miała zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Mamy nadzieję, że pytanie o zasady i tryb wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego już was nie zaskoczy na egzaminie na doradcę podatkowego. 

 

O zmianach w pytaniu Interpretacje ogólne ministra właściwego do spraw finansów publicznych.