Relacja z egzaminu pisemnego na doradcę podatkowego – sesja letnia 2018

Ostatnia w tym roku sesja egzaminów pisemnych na doradcę podatkowego oficjalnie się rozpoczęła. Potrwa ona do 21 czerwca 2018 r, a kandydaci na doradców podatkowych będą się mierzyli kolejno z częścią testową, a na następnie z częścią kazusową egzaminu. Co tym razem przygotuje Komisja? Które kazusy się pojawią? O tym wszystkim przeczytacie w naszej relacji z egzaminu pisemnego na doradcę podatkowego!

Relacja z egzaminu pisemnego na doradcę podatkowego

W kolejnych dniach egzaminu będziemy na bieżąco aktualizować poniższą tabelę, dlatego wszystkich, którzy chcą wiedzieć, jak wyglądają zmagania egzaminacyjne, zachęcamy do regularnego odwiedzania naszego bloga. 🙂

Data Relacja
13 czerwca 2018 r. Na części kazusowej egzaminu pojawił się kazus nr 18 – wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji. Ten kazus pojawił się również podczas sesji zimowej 2018 (12 lutego). Wyniki mają zostać ogłoszone 25 czerwca 2018 r!
14 czerwca 2018 r. W części kazusowej egzaminu pojawił się jeden z serii „nowych” – nr 72, skarga na decyzję.
15 czerwca 2018 r. Na drugiej części egzaminu pojawił się kazus nr 58 – Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na decyzję Dyrektor Izby Administracji Skarbowej. Jest to kolejny kazus w tej sesji z serii „nowych”!
18 czerwca 2018 r. Kolejny dzień z rzędu na części kazusowej egzaminu pojawiło się zadanie z serii „nowych” – tym razem był to kazus nr 77 (Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na decyzję Dyrektor Izby Administracji Skarbowej). Część testowa okazała się łatwa. Za przekazane informacje serdecznie dziękujemy Pani Agnieszce. 🙂
19 czerwca 2018 r. Tego dnia na drugiej części egzaminu pojawił się kazus nr 74 (Skarga do WSA na interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej). Jest to kolejny kazus w letniej sesji 2018 z serii „nowych”! Wszyscy, którzy śledzili na bieżąco naszego bloga, chyba nie powinni mieć problemu z tym kazusem, ponieważ omówiliśmy go we wpisie z 8 kwietnia 2018 r. 🙂
20 czerwca 2018 r. Dzisiaj pojawił się kazus nr 10. Jest to drugi kazus w sesji letniej 2018 z serii „starych”. 
21 czerwca 2018 r. Kazus 36 jest ostatnim wyborem Pani prof. Famulskiej w sesji letniej egzaminów na doradcę podatkowego.

W poniedziałek 25 czerwca 2018 r. zapraszamy na podsumowanie wyników egzaminów pisemnych  na doradcę podatkowego. A od 1 lipca rozpoczynamy intensywne przygotowania  do egzaminów ustnych 2018 r. 

20 thoughts on “Relacja z egzaminu pisemnego na doradcę podatkowego – sesja letnia 2018”

    1. Informacja pochodzi ze strony MF: „Sekretarz Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego informuje, że terminy egzaminu pisemnego wyznaczone na czerwiec są ostatnimi w 2018 roku.” https://www.mf.gov.pl/ministerstwo-finansow/dzialalnosc/egzaminy-zawodowe/doradca-podatkowy/terminy-egzaminow/-/asset_publisher/74Oo/content/terminy-czesci-pisemnej-egzaminu-na-doradce-podatkowego?redirect=https%3A%2F%2Fwww.mf.gov.pl%2Fministerstwo-finansow%2Fdzialalnosc%2Fegzaminy-zawodowe%2Fdoradca-podatkowy%2Fterminy-egzaminow%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_74Oo%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1#p_p_id_101_INSTANCE_74Oo_

  1. Cześć, mam pytanie, ponieważ podchodzę do egzaminu 19 czerwca. Jak sądzicie, czy już do końca sesji będą kazusy wyłącznie z nowej części? Myślicie, że można odpuścić te 3 kazus, które już były i ich się nie uczyć?

    Pozdrawiam serdecznie

    1. Niestety nie powinien Pan odpuszczać nauki ani starych kazusów, ani tych, które się już pojawiły. Warto zauważyć, że już pierwszego dnia egzaminów w sesji letniej 2018 pojawił się kazus z serii „starych” (nr 18). Jeżeli chodzi o powtarzanie zadań kazusowych w jednej sesji egzaminacyjnej, to znane są nam przypadki, kiedy dochodziło do takich sytuacji, np. w sesji jesiennej 2017 dwa razy pojawił się kazus nr 1 (najpierw 15 września, a później 26 września 2017 r.).

  2. Mam do Was pytanie, ukończyłem Wydział Prawa i Administracji (kierunek Administracja), w tym roku zaczynam studia podyplomowe Doradztwo Podatkowe, myślicie, że ta „cisza” w egzaminach do końca 2018 r. oznacza coś mega złego? Tzn. przygotowanie MF do totalnego ograniczenia dostępu do zawodu np. nie dla absolwentów Administracji (mimo, że to my mamy najwięcej przedmiotów z KPA, PA, PP, PE i inne), ew. najdroższą aplikacją (nawet radcowska czy sędziowska będzie tańsza)? Notabene aplikacja w pierwszych wersjach projektu KRDP miała trwać rok a nie 2 lata. Bo szczerze powiem, że zaplanowałem sobie życie, uczelnię, egzaminy (chciałem przystąpić sierpień – wrzesień br) a tu TOTALNA porażka… Czy ktoś ma tajemną wiedzę, dlaczego wstrzymano egzaminy do końca roku? Czy MF planuje już w nowej formule? Czy jest szansa, że Sejm nie zajmie się nowelizacją ustawy do końca roku? Nie ukrywam, że nowe wytyczne KRDP są przerażające i (już) rujnują mi życie…5 lat studiów, kurs rachunkowości, złożony wniosek o wpis na podyplomowe. I co teraz
    ? Mimo przygotowania, mam sobie włożyć tyle lat nauki w 4 litery?
    Dramat…

    1. Kamil/ Lublin

      Panie Sławku, proszę się zupełnie nie przejmować i robić swoje. Projekt ustawy to propozycja Samorządu. Jestem przekonany, że w takiej formie nie zostanie przyjęty (mam tu na myśli chociażby interesy innych korporacji prawniczych, niechętnych pomniejszaniu ich „części tortu”). Brak egzaminów pisemnych w tym roku wynika raczej z dużej częstotliwości ich przeprowadzania w poprzednich latach.

      1. Dziękuję za odpowiedź. Jest to na pewno dla mnie jakaś iskierka nadziei, ale…wiecie, czas działa teraz bardzo na moją niekorzyść. Półroczna przerwa w egzaminach, gdzie odbywały się jeszcze w sierpniu, październiku, to zmarnowany czas.
        Zdaję sobie sprawę, że to jedynie propozycje. Niestety jeżeli trafią na podatny grunt w MF? A skoro to MF wyszło z propozycją zmian to jednak coś może być na rzeczy. Być może jestem pesymistą, ale opcje mogą być takie:
        – styczeń 2018, na czele KRDP stanęła osoba prężna, młoda, z wizją. Ma ona zapewne sporo znajomych w MF, wśród polityków, adwokatów (sam jest adwokatem). Szybko zabiera się za pracę. W pół roku wprowadza projekt zmian.
        – przerwa w egzaminach – dzięki uzgodnieniom z MF, ministerstwo wstrzymuje egzaminy (ze względu na planowane zmiany, poza tym przychyla się KRDP, że na rynku jest zbyt wielu doradców)
        – projekt zostaje zatwierdzony przez MF i bez zmian trafia do Sejmu (wrzesień-listopad)
        – Sejm co prawda zajęty jest wyborami samorządowymi ale nie przeszkadza to procedować Ustawy
        – Sejm uchwala Ustawę bez poprawek, jednomyślnie
        – Ustawa trafia do Prezydenta, który ją podpisuje (grudzień)
        – po 14 dniach wchodzi w życie (1 styczeń 2019)
        – wszyscy czekają na rozporządzenia MF aby zobaczyć terminy egzaminów, ich nowe formy, opłaty za aplikację. MF się nie spieszy. Wszystko zajmuje ok pół roku
        – nowe regulacje obowiązują od połowy 2019 r. i każdy się budzi w nowej rzeczywistości… :/
        Coś ominąłem?

        Nie wiem dlaczego ale mam wrażenie, że KRDP poszła lekko mówiąc – „po bandzie”. Być może jest to planowa polityka, że jeżeli uda im się utrzymać 40% to i tak będzie dobrze albo…mają świetne układy z MF i wszystko przejdzie.
        Zdaję sobie sprawę, że prawnicy nie będą skorzy do oddanie swojego kawałka tortu ale…pamiętajmy, że dzisiaj to podatki rządzą w Polsce. Wysoka fiskalizacja kraju, ogromne potrzeby podatkowe, idealnie się wpisują w politykę rządu aby ograniczać dostęp do doradców? Wiecie – im mniej doradców, tym droższe usługi, spadnie ilość przegranych przez urzędy spraw? Może to głęboko idąca „nadinterpretacja” ale plany nie są za ciekawe. Aplikacja która ma trwać 2 lata, wszystko rozumiem, ale moim zdaniem ew. zatwierdzenie przez Ministerstwo 6-o krotności najniższego wynagrodzenia to byłby jakiś dramat…
        Sprawdza się stare przysłowie – jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Widać to jak na dłoni. Sam projekt to sprytna zagrywka, niby się ograniczmy z dostępem do zawodu ale zwiększmy uprawnienia. Mnie najbardziej niepokoją 2 rzeczy – zawód tylko dla prawników i ekonomistów oraz przerwa w egzaminach. Czy aby to nie jest już wszystko zaplanowane…
        Oczywiście, po drodze dużo rzeczy może się wydarzyć. Pis przegra w samorządzie, Minister Finansów pożegna się ze stanowiskiem, Sejm nie będzie miał czasu na uchwalenie tej Ustawy…pobożne życzenia 🙂
        Choć do śmiechu to mi w ogóle nie jest…wiecie, za dużo czasu (i pieniędzy) straciłem na studia i inne rzeczy aby teraz zabrano mi moje marzenia i część życia 🙁
        Cóż zrobić? Jedynie pozostanie czekanie jak na szpilkach i jeżeli MF ogłosi nowe, stare terminy (liczę, że w listopadzie), to nie zasnę ani jednej nocy tylko będę wkuwał i nie będę brał pod uwagę, że je obleję…
        Ehh, a miało być tak pięknie, zaczną się wakacje, zacznę się przygotowywać do egzaminu w sierpniu, później ustny i przed podyplomowymi będę miał upragniony tytuł …

  3. Po pierwsze proszę przeczytać dzisiejszy wywiad w Rzepie z szefem doradców. Po drugie to proszę zapoznać się z wypowiedziami prof. Mariańskiego na temat obecnego ustawodawcy i wyciągnąć z tego wnioski na temat jego relacji z ekipą rządząca i szeroko pojętym fiskusem.

  4. Hej,
    mam pytania o Wasze doświaczenia w kwestii sposobu oceniania kazusów. Jeśli zapomniałem wskazać we wstępie wyraźnie „organ którego działanie podelga zaskarżeniu” i nie napisałem, że chodzi o Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, a zawarłem tę informację w treści samej skargi, to taki błąd będzie raczej błędem „dyskwalifikującym” i powodującym negatywną ocenę całego kazusu, czy raczej powoduje to utratę punktów?
    Wydaje mi się, że wszystkie inne przesłanki formalne spełniłem…
    Istnieją w ogóle „dyskwalifikujące” błędy, których popełnienie od razu skreśla możliwość zaliczenia skargi, czy zawsze po prostu są punkty ujemne?
    Będę wdzięczny za Wasze przemyślenia na ten temat.

  5. Czy Państwa rozwiązanie kazusu z 19 czerwca jest na pewno ok? Chodzi mi o to, kogo wskazujemy jako stronę skarżącą. Z tego co mi wiadomo, w przypadku JST wskazujemy odpowiednio wójta/burmistrza/prezydenta jako osobę reprezentującą, a nie „Miasto”. Jeśli się mylę proszę o poprawkę. Pozdrawiam PN

    1. A po drugie… wpisaliście Państwo w załącznikach „odpis z KRS”. Czy JST na pewno są wpisane do KRS??

  6. W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, czy przysługuje poprawka? Jeżeli tak, to dopiero za rok? Jak wejdą a nowe przepisy, to nie będę miała prawa do poprawki?

  7. Dzien dobry. Dopiero zglądam temat.
    Czy ktoś wie czy można zgłaszać się do egzaminu pisemnego zanim zostanie ogłoszony jego termin przez sekretarza? Czy muszę „polować” na te ogłoszenie i wtedy mam te 30 dni na zgłoszenie?
    I w ogóle czy marzec 2019 to jedyny termin w tym roku?

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *